måndag 4 oktober 2010

Var går gränsen till kladd?

Jag skulle säga att det helt beror på vad som finns tillgängligt att måla på och vilket syfte man har med övningen. Man behöver bestämma ramarna tillsammans innan man börjar, dvs ha ett gemensamt fokus. Syftet och därmed ramarna ska inte bara bestämmas av en vuxen utan i första hand ska barnen vara drivande i vad som ska genomföras och den vuxne kan fungera som handledare som ställer frågor och driver vidare. Inom ramarna ska allt vara tillåtet så att en kreativ miljö skapas där man kan bygga självförtroende i sitt skapande.

Men vart går då egentligen gränsen mellan kreativitet och kaos? Det är en svår fråga som jag inte har något bra svar på och som jag själv ställde på en av de första föreläsningarna på atelieristakursen. Jag skulle kanske säga att det beror på deltagarna, materialet och syftet på så vis att man inte begränsas men heller inte förstör för sig själv, sin miljö eller sina kompisar. Barnen behöver, liksom vi pedagoger, se det bredare perspektivet och få en förståelse för uppgiftens helhet och syfte och vilka ramar man har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar