måndag 4 oktober 2010

Koncentration eller inspirera andra?

Är det viktigt med fönster in till ateljén där andra kan se på när någon jobbar där inne?

Att få jobba koncentrerat är viktigt, men tanken på min förskola är att det ska finnas aktiviteter igång även för de barn som är utanför ateljén så att de inte i första hand lockas att stå och titta på dem inne i ateljén. Vi försöker tänka i stationer så att vi strävar efter att alltid ha minst två stationer igång, beroende på antal barn, personal och samarbete med andra avdelningar. Fönstren fyller då inte främst den funktionen att man ska kunna titta på varandra under arbete, utan att se mellan rum och undvika en instängd känsla även då aktiviteter inte är igång och dörrar kan vara stängda.

Jag har även en tanke att man kan lära sig att jobba koncentrerat oavsett om någon tittar på eller inte. Det är viktigt att kunna dela med sig av sitt skapande (och kunskapande) även under processen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar