måndag 4 oktober 2010

Fundera på hur du vill ha din ateljé

Eftersom jag och mina kollegor nyligen flyttat till nya lokaler så har vi fått mycket att fundera över kring den pedagogiska miljön på senaste tiden - däribland hur vi vill att ateljén ska utformas.

På förskolan där jag jobbar har vi en ateljé som är placerad mellan två avdelningar och som tanken är att vi ska kunna utnyttja tillsammans. Vi har ännu inte helt utarbetat formen för hur vi vill jobba där.

I ateljén har vi valt att till en början dela upp rummet i två avdelningar, en våt-del och en torr-del. I den ena finns material för vatten, lera, färg etc. I den andra finns material för att teckna, jobba med garn, kartong etc. Allt är dock i samma rum, utan fysisk avdelning. Jag hoppas att såväl vi vuxna som barnen ska kunna lära sig att förstå och respektera de olika utrymmena för att inte möbler och redskap ska bli skadat.
Vår tanke är att få det så öppet, ljust och välfyllt med material som möjligt så att man ska bli sugen på att börja jobba med något direkt när man kommer in i rummet. Materialet ska vara strukturerat uppställt och färgsorterat men väl synligt och tillgängligt i barnens höjd så att det blir tydligt för dem att det är en tillåtande miljö där man lätt kan se vart allt hör hemma.

Längre fram kan jag se att vi är två pedagoger, en från varje avdelning, som samarbetar kring ett projekt där inne med några barn åt gången. En ska då ha rollen att guida barnen och hjälpa dem in på ett gemensamt fokus och den andra pedagogen ska kunna dokumentera. Detta projekt vill jag ska vara något som bygger på barnens intresseområde och följas upp under en längre tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar