Tarja pratade inledningsvis om visual literacy - att kunna läsa av och tolka det man ser. Hon berättade att Loris Malaguzzi tog in atelieristan i förskolan för att barnen skulle utveckla det analytiska ögat. Atelieristans roll är således att skapa medvetenhet om bilden. Det handlar inte bara om konst utan om lärande i ett sammanhang - så kallat kontextuellt lärande.
Det här tycker jag är väldigt intressant och vill bli bättre på att arbeta med bildskapande i syfte att skapa ett tänkande och analyserande klimat på förskolan.
Hon pratade också om barnet som subjekt, om att ta tillvara på det personliga hos barnet och skapa en bro mellan det konkreta och det abstrakta. Om att skapa inre föreställningar och samtidigt skapa relationer och dialog eftersom kunskap sker på många nivåer.
Jag tog också till mig det hon pratade om upplevelsebaserat lärande. Barnen tar med sig upplevelser eller vi upplever något tillsammans. För att undersöka och lära sig något bör man ställa en fråga eller en hypotes och sedan undersöka, imitera, kopiera och reproducera verkligheten och omforma till något eget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar